Uchwalmy nowy statut! – Transparentność zrzeszenia i funkcjonowanie kół

W pierwszej części artykułu przedstawiłem swoją koncepcję funkcjonowania poszczególnych organów PZŁ: stanowiących, menadżerskich, porządku organizacyjnego oraz kontrolnych. W drugiej, znacznie już krótszej, skoncentruję się na transparentności zrzeszenia i funkcjonowaniu kół łowieckich. Zastosowanie reguły transparentności w zrzeszeniu w praktyce to prawdziwe wyzwanie. Zatem przede wszystkim należy ją uczynić podstawową zasadą statutową. Ponadto powinna być...

Uchwalmy nowy statut! – Funkcjonowanie organów PZŁ

Z końcem roku szkolnego minęły cztery miesiące obowiązywania Statutu PZŁ uchwalonego w lutym br. Niestety ten czas nie został wykorzystany na pracę zgodnie z uchwałą krajowego zjazdu delegatów z 16 lutego 2019 r. nakazującą Naczelnej Radzie Łowieckiej rozpatrzenie poprawek do statutu zgłoszonych przez członków PZŁ. Do tej pory Komisja Statutowa NRŁ nie zaprezentowała niczego. Zmarnowano więc cztery miesiące! Tymczasem dla nikogo nie powinno podlegać wątpliwości to,...

Rewolucja w regulaminie polowań

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji rozporządzenia ministra środowiska ws. szczegółowych warunków wykonywania polowania i znakowania tusz, który wprowadza kilka długo wyczekiwanych rozwiązań. Wiele z nich odnosi się do poszukiwania postrzałków. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, nowelizacji przyświeca ogólnie „poprawa skuteczności i bezpieczeństwa wykonywania polowania, w szczególności polowania na dziki w ramach redukcji populacji, będącej środkiem zwalczania afrykańskiego pomoru świń”.

Prezydia OZD do ponownego wyboru

W tym miesiącu odbyły się już pierwsze okręgowe zjazdy delegatów PZŁ. Była to okazja do zastosowania w praktyce zapisów nowego statutu odnoszących się do tego organu zrzeszenia.   Analiza pozjazdowa W związku z uchwaleniem nowego Statutu PZŁ m.in. na stronie internetowej BŁ formułowałem zastrzeżenia co do treści tego aktu, w tym wątpliwości odnoszące się do charakteru zjazdów mających się odbyć w myśl uchwały XXIV KZD oraz do składu prezydiów OZD. Sięgnąłem...

Wątpliwości co do wyboru członków NRŁ wciąż niewyjaśnione

Ministerstwo Środowiska w dalszym ciągu nie rozstrzygnęło kwestii wyłonienia członków NRŁ z okręgów poznańskiego oraz leszczyńskiego spoza grona delegatów na KZD, co było niezgodne z poprzednio obowiązującym statutem (stracił on moc dopiero z chwilą zatwierdzenia przez ministra środowiska nowej wersji tego aktu). W czasie podpisywania 27 lutego br. przez ministra Henryka Kowalczyka statutu uchwalonego przez XXIV KZD zadaliśmy pytanie o poprawność wyboru członków Rady.

Rozporządzenie szkodowe wkrótce wejdzie w życie

Wraz z rozpoczęciem nowego sezonu łowieckiego (1 kwietnia br.) miało wejść w życie długo zapowiadane rozporządzenie ministra środowiska (wydane w porozumieniu z ministrem rolnictwa i rozwoju wsi) ws. szczegółowych warunków szacowania szkód w uprawach i płodach rolnych. Niestety, choć pojawiło się w kalendarium publikacji aktów prawnych Rządowego Centrum Legislacji (a zatem musiało zostać podpisane przez ministrów środowiska i rolnictwa), to z niewyjaśnionych powodów z niego zniknęło. Wróciło na listę dopiero w tym tygodniu, a najpóźniejsza data jego ogłoszenia to 26 kwietnia. Jakich rozwiązań możemy się spodziewać po rozporządzeniu, które wkrótce wejdzie w życie (zgodnie z treścią projektu stanie się to następnego dnia po dniu ogłoszenia)? 

Kategoryzacja obwodów prawie po staremu

Rozwiązania zawarte w rozporządzeniu ministra środowiska w sprawie wskaźników i czynników służących kategoryzacji obwodu łowieckiego, które zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw 21 marca i wchodzi w życie po upływie siedmiu dni od tej daty, tj. 29 marca, po konsultacjach wróciły z małymi wyjątkami w kształcie znanym z dokumentu z 2002 r., a więc w wersji obowiązującej przed ubiegłoroczną nowelizacją Prawa łowieckiego. Wskaźniki średnich liczebności i pozyskania zwierzyny obejmą zatem trzy lata gospodarcze poprzedzające rok, w którym dokonuje się kategoryzacji obwodu (w pierwotnej propozycji rozporządzenia wielkość odstrzału miała być analizowana w skali pięciu lat).

Ryczałt nie tylko za odstrzał sanitarny, lecz także za polowanie

Minister rolnictwa i rozwoju wsi niedawno podpisał nie tylko rozporządzenie wprowadzające kilkusetzłotowy ryczałt za odstrzał sanitarny dzików. Przypomnijmy, że jest to kwota brutto w wysokości 650 zł za każdą loszkę przelatkową i lochę oraz 300 zł za pozostałe dziki. Zgodnie z opublikowanym tego samego dnia, tj. 23 listopada, rozporządzeniem zmieniającym zapisy obowiązującego w 2018 r. „Programu mającego na celu wczesne wykrycie zakażeń wirusem wywołującym afrykański pomór świń i poszerzenie wiedzy na temat tej choroby oraz jej zwalczanie” (ten dokument został skierowany do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych już 5 lipca br.) rekompensaty w tej samej wysokości będą przysługiwały zarządcom i dzierżawcom obwodów łowieckich, a także dyrektorom parków narodowych za każdego dzika upolowanego w granicach stref z obostrzeniami wyznaczonymi decyzją KE oraz w obrębie obszaru WAMTA (gminy w całości lub części położone w pasie do 100 km od granicy Polski z Rosją, Litwą, Białorusią i Ukrainą oraz w pasie do 100 km od zewnętrznej granicy obszaru objętego ograniczeniami lub obszaru zagrożenia, tj. stref czerwonej i niebieskiej, na których terenie będzie realizowana wzmożona redukcja dzików).