strona główna

Konkursy

Graff bliżej myśliwych 2015 – podsumowanie konkursu

Styczeń 05 09:55 2016 Wydrukuj

Po raz kolejny firma Graff wraz z redakcją BŁ przeprowadziła konkurs na projekt stroju dla myśliwego. Napłynęło sporo ciekawych prac. Po zapoznaniu się z nimi doszliśmy do kilku konkluzji.

Po pierwsze, nasza wspólna inicjatywa dowodzi tego, że polski myśliwy poszukuje innowacji technicznych, nie zapominając przy tym o jakości ubrań i ich walorach estetycznych. Wiele nadesłanych projektów to zdjęcia lub rysunki ogólnie dostępnej odzieży z autorskimi przeróbkami wykonane rozmaitymi metodami. Ponadto część z nich nawiązuje do rozwiązań, które w przeszłości kojarzyły się niezbyt dobrze, a dziś wracają do łask. Najlepszym przykładem może być gumka (rodzaj strzemiona pod piętę), która nie pozwala kalesonom czy spodniom na podwinięcie się, co zabezpiecza przed dostawaniem się igliwia lub śniegu do wnętrza odzieży.

Po wtóre, okazuje się, że nie ma ideału. Nadesłane prace były bardzo różne. Dla jednych strój dla myśliwego to przede wszystkim nowoczesne, wygodne wzornictwo i użytkowość, dla innych zaś – nawiązanie do tradycji oraz sprawdzonych, starych rozwiązań, czasem nawet kosztem utraty wygody.

Ponadto ten konkurs pokazuje nam też zmiany, jakie zachodzą w polskim łowiectwie. W pierwszych edycjach prace przesyłali głównie mężczyźni. Dziś swoimi pomysłami niejednokrotnie dzielą się diany lub partnerki kolegów po strzelbie. Widać, że kobiety coraz częściej chcą uczestniczyć w realizowaniu tego pięknego hobby. Najciekawszym dowodem na to, że łowiectwo to pasja rodzinna, jest praca Emilii Wilk, jedenastolatki z Turza, która ma pomysł na koszulkę i piżamę dla dzieci.

Naszą uwagę zwróciło również to, że nadsyłane prace prezentują zróżnicowany poziom. Często są to bardzo proste, wręcz symboliczne próby przekazania swojej idei w formie rysunku. Sporo projektów przygotowały też osoby, które na co dzień profesjonalnie zajmują się projektowaniem użytkowym (na ogół w innych branżach).

Po przeanalizowaniu prac konkursowych doszliśmy do wniosku, że firma Graff obrała słuszną drogę. Świadczą o tym projekty wyraźnie nawiązujące do modeli już istniejących na rynku albo takie, których autorzy sugerują patenty sprawdzone od kilku lat. Niestety napawa to też niepokojem, że osoba poszukująca odzieży nie do końca jest informowana przez sprzedawców w sklepach myśliwskich o rozwiązaniach zastosowanych w oferowanych przez nich produktach.

Reasumując, część projektów musi poczekać na swoją kolej lub wymaga dopracowania i rozwinięcia, a część prawdopodobnie nigdy nie zostanie wykorzystana z racji skomplikowanych technicznie niuansów. Niektóre z rysunków niewątpliwie skłonią nas do podjęcia pewnych decyzji i wdrożenia nowych rozwiązań.

Na koniec najważniejsze, czyli to, co nurtuje czytelników najbardziej:
kto wygrał konkurs? Otóż, drodzy Państwo, wszyscy jesteśmy zwycięzcami, bo każdy z nas będzie mógł skorzystać w przyszłości z lepszych ubrań. Jednak najciekawsze prace, najbardziej oddające naszego ducha i możliwe do wprowadzenia w życie nadesłali: Artur Kurzaja z Poznania (I miejsce), Antonina Pilaszewska z Wrocławia (II miejsce) i Grzegorz Kirsztajn z Warszawy (III miejsce). 

Prace nad pierwszymi prototypami kompletu, w którym zostaną wykorzystane sugestie z nagrodzonych projektów, ruszyły z kopyta i niedługo firma Graff będzie mogła się pochwalić nową propozycją odzieżową.

Redakcja, Fot. Archiwum

dodaj komentarz

0 komentarzy

Napisz komentarz

Uwaga! Aby dodać komentarz, musisz posiadać konto w serwisie braclowiecka.pl oraz być zalogowanym.